Chcesz, aby Twój tekst został opublikowany na Aspektach tak jak ten powyżej? Zajrzyj do zakładki współpraca.

 

Podobała Ci się powyższa praca? Pomóż nam i autorowi dotrzeć do innych – udostępnij!

ZOBACZ WIĘCEJ

23 czerwca 2020
Mary Wollstonecraft była osiemnastowieczną, brytyjską filozofką, pisarką i feministką. W swojej najsłynniejszej pracy pt. Wołanie o prawa kobiety broniła praw kobiet do edukacji. Całe życie głosiła ideały, w imię których
20 czerwca 2020
Uciekamy w Polsce od tematu rasizmu - wydaje nam się, że nas problem nie dotyczy. To, że nie jest on tak widoczny jak w Stanach Zjednoczonych, nie oznacza jednak, że
08 czerwca 2020
Po czterech latach od premiery Młodego Papieża Paolo Sorrentino powraca w wielkim stylu, aby znów zajrzeć za mury Watykanu i snuć senne refleksje nad człowieczeństwem i współczesnością. W luksusowej sali
29 maja 2020
Muszę przyznać, że nie sądziłem, że będzie mi kiedyś brakowało futbolu z naszego krajowego podwórka. Wątpliwy poziom Ekstraklasy powodował, że nasza liga była głównie obiektem żartów i oglądana była chyba
20 czerwca 2020
Uciekamy w Polsce od tematu rasizmu - wydaje nam się, że nas problem nie dotyczy. To, że nie jest on tak widoczny jak w Stanach Zjednoczonych, nie oznacza jednak, że
08 czerwca 2020
Po czterech latach od premiery Młodego Papieża Paolo Sorrentino powraca w wielkim stylu, aby znów zajrzeć za mury Watykanu i snuć senne refleksje nad człowieczeństwem i współczesnością. W luksusowej sali
27 maja 2020
Pod koniec ubiegłego roku Polacy świętowali sukces Olgi Tokarczuk, która otrzymała nagrodę Nobla za rok 2018. Jednak w tym samym czasie nagrodę przyznano również Austriakowi Peterowi Handke. Chociaż od tego
29 maja 2020
Muszę przyznać, że nie sądziłem, że będzie mi kiedyś brakowało futbolu z naszego krajowego podwórka. Wątpliwy poziom Ekstraklasy powodował, że nasza liga była głównie obiektem żartów i oglądana była chyba

ZOBACZ WIĘCEJ

Chcesz, aby Twój tekst został opublikowany na Aspektach tak jak ten powyżej? Zajrzyj do zakładki współpraca.

 

Podobała Ci się powyższa praca? Pomóż nam i autorowi dotrzeć do innych – udostępnij!

Ciemna strona polityki i hejt, jako jej narzędzie. O czym opowiada Jan Komasa w swoim najnowszy filmie Sala samobójców. Hejter?

Niestety już nie w kinie, tylko w domu obejrzałam Salę samobójców. Hejtera w reżyserii Jana Komasy. Film zaczął się obiecująco. W pierwszej scenie główny bohater — Tomasz Giemza zostaje wyrzucony z uniwersytetu za plagiat. Przed opuszczeniem na zawsze progów uczelni, prosi on Profesorkę, która informuje go o usunięciu z wydziału, o autograf. Ten groteskowy epizod daje nam wyobrażenie o tym, w jaki sposób potoczy się fabuła filmu. Po wyrzuceniu z uczelni pracą Tomasza Giemzy staje się hejtowanie, niszczenie karier ludzi o różnych profesjach — także polityków. Przez swój niechlubny zawód główny bohater angażuje się w politykę, dzięki czemu ma bezpośredni kontakt z wpływowymi ludźmi. Ścieżka do osiągnięcia celu, którym jest rządzenie, prowadzi przez internet. Tylko że internet, tak samo jak hejt to tylko narzędzia - potrzebny jest człowiek, który ich użyje. Rządza władzy Tomasza wynika z jego niefortunnego pochodzenia. Przez cały film będzie próbował się dopasować do warszawskich elit, ale już zawsze będzie ,,ze wsi”. Wybiera więc manipulację ludźmi, którzy go odrzucili dlatego, że się od nich różnił. Zręcznie poruszając się w świecie politycznych wpływów, bohater dociera na szczyt. Film kończy się, w momencie, w którym tylko Tomasz jest zadowolony. Od początku zimny i oschły na końcu nie okazuje już żadnych emocji.

 

Hejter to nie jest jednak film, koncentrujący się jedynie na tytułowym hejcie, tylko również na spustoszeniu — m.i.n emocjonalnym, które sieje dojście do władzy. Historia oparta jest na stereotypowych skojarzeniach związanych z danymi grupami społecznymi. Tomasz pochodzi ze wsi, więc kiedy przyjeżdża do Warszawy mieszka w obskurnym akademiku. Ludzie, z warszawskich elit spotykają się na charytatywnych aukcjach sztuki, zatrudniają sprzątaczki, wysyłają swoje dzieci na zagraniczne studia. Film nawet nie próbuje burzyć wyobrażeń o współczesnej burżuazji i słoikach. Tomasz Giemza, mimo swojego pochodzenia, zdobywa władzę. Jednak jego rządzenie nie jest oparte na partnerstwie, tylko na strachu i manipulacji. Ciekawą sceną, która eksponuje dwulicowość głównego bohatera, jest moment, w którym widzimy zmultiplikowane odbicie Tomasza przy pracy, w szybie.

 

Film jest poprawny i przewidywalny, dlatego właśnie nie szokuje — widz spodziewa się, co się wydarzy. Największą zaletą całej historii jest jej aktualność — nieuczciwe dochodzenie do władzy jest teraźniejszością polityków. Hejter jest przerysowany, mam szczerą nadzieję, że świat polityki nie jest aż tak okrutny, jak zdecydował się to przedstawić Komasa. Chciałabym wierzyć, że jest to dystopia, że przyjęłam ten film tak spokojnie, ponieważ nie dotyczy on bezpośrednio świata, w którym żyję. Uważam, że ta historia powinna zaskakiwać, być mocna, a to, że nie zaskakuje, jest winą twórców filmu.

 

Hejter dosyć często jest porównywany do Jokera. Na pewno są one podobne — łączy je przede wszystkim szaleństwo głównych bohaterów, różni miejsce akcji. Warszawskie realia nie zostały oddane wiarygodnie. Odnoszę wrażenie, że twórcy nie mogli się zdecydować jaki film chcą stworzyć realistyczny, czy psychodeliczny. Jednak dzieło Komasy wygrało Tribeca Film Festival w sekcji Najlepszy Międzynarodowy Film Fabularny. Jan Komasa porusza więc nie tylko polski światek filmowy. Ta prestiżowa nagroda jest wystarczającą zachętą do obejrzenia Hejtera. Film nie musi poruszać, żeby dobrze się go oglądało.

 

Strony, z których korzystałam:

1. https://falakina.pl/sala-samobojcow-hejter-recenzja/.

2. https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/salasamobojcow-hejter-sila-nienawisci-recenzja/seltxnw.

3. https://przekroj.pl/artykuly/recenzje/nienawisc.

4. https://www.telemagazyn.pl/artykuly/sala-samobojcowhejter-recenzja-hejtowanie-rak-nie-brudzi-oscarow-niebedzie-80036.html.

 

tagi: Hejter, Sala samobójców, Jan Komasa, Boże ciało, Joker, władza

Ciemna strona polityki i hejt, jako jej narzędzie. O czym opowiada Jan Komasa w swoim najnowszy filmie Sala samobójców. Hejter?

19/05/20

Prosta droga do władzy (Sala samobójców. Hejter -
recenzja)

CC0 1.0

O NAS

KONTAKT

ZGŁOŚ PROBLEM

WSPÓŁPRACA

ZASADY PUBLIKACJI

WYMOGI EDYTORSKIE

©  2020 Wszelkie prawa zastrzeżone.
OD MŁODYCH, DLA MŁODYCH